Waarnemer/account: PIN/ww: Login vergeten? Registeren Nieuwe melding

Skywarn - over het meldproces

Veelgestelde vragen (FAQ)

De meest gestelde vragen over het melden en het meldcentrum!

 

 

Tip: veel van deze info is te vinden in Over het meldproces en v.w.b. het meldformulier in het scholingscentrum.

 

Ik ga in Duitsland chasen, moet ik daar waargenomen extreem weer melden?
Elke Skywarn organisatie "doet" in principe alleen het eigen land. Bij Skywarn vinden we echter dat het weer niet op landsgrenzen let en melden vanuit buurlanden is daarom toegestaan en ondersteund; zeker bij systemen die de grens kunnen overtrekken of deel zijn van een groter geheel dat ook het weer over ons land kan beinvloeden.

naar boven »

Ik zie zowel grote hagel als een funnelcloud, maar op het meldformulier kan ik maar een verschijnsel kiezen!
Er is t.b.v. hergebruik en analyse voor gekozen om per verschijnsel een aparte melding te hebben. Echter na het indienen via een meldingen kan worden gekozen voor "nog een melding indienen" waarbij het formulier terugkomt met login, lokatie en waarnemingstijd nog ingevuld - het is op die manier gemakkelijk om snel het tweede verschijnsel te melden.

naar boven »

Kan ik een ingediende melding nog wijzigen?
Een melding wijzigen kan vanuit de detailweergave, deze kan worden geopend door de melding te kiezen vanaf het meldingenoverzicht. Je moet zijn aangemeld als de indiener van de melding of als een beheerder. Meldingen kunnen maar gedeeltelijk worden gewijzigd - dee hoofdgegevens (lokatie, verschijnsel en waarnemingstijd) moeten in een keer goed worden ingediend omdat meldingen immers ook direct worden doorgezet naar de afnemers!

naar boven »

Waarom moet er een tweede datum worden ingevuld bij een schademelding?
Je maakt melding van schade als je extreem weer waarneemt dat schade aanricht maar niet weet of het verschijnsel het Skywarn meldcriterium behaald heeft. Voorbeelden:

 

  • Zware windstoten, een boom valt om en pannen van het dak. Geen goede windmeting of -schatting mogelijk of beschikbaar.
  • Onweersbui met slechts enkele ontladingen, maar door inslag staat er wel een loods in brand.

 

Meld dan de schade, de extra datum kan dan gewoon hetzelfde blijven als de waarnemingsdatum. Als het verschijnsel wel het criterium haalt meld dan gewoon het verschijnsel en omschrijf de schade in de omschrijving, bijvoorbeeld "Hagel van 3 tot 4 cm met schade aan auto's".

 

Als je later een schadeopname doet (en/of daarvan verslag maakt) maakt het daarvoor niet uit of je het extreem weerverschijnsel wel of niet (zelf) gezien hebt. Het extra datumveld is dan wel belangrijk, de waarnemingsdatum is de datum waarop je de schade opneemt, de schadedatum is dan de dag waarop de schade is aangericht. Dit helpt om achteraf alle meldingen die bij een bepaalde extreemweerdag behoren te kunnen bundelen. Probeer verslaglegging van schade wel zo snel mogelijk na het extreme weer te doen, liefst binnen een dag of twee. Opruimingswerkzaamheden kunnen het geheel behoorlijk vertekenen!

naar boven »

Waarom werkt het inloggen bij Skywarn met twee van die lastig te onthouden codes?
Tot op het moment van deze info betekent het inloggen en/of doen van een melding voor waarnemers het invoeren van twee te onthouden codes, je spotter-Id en je PIN-code (of wachtwoord) die alletwee geheim blijven op de website. Dit is gedaan om in de toekomst een account in een externe gebruikersdatabase van bijvoorbeeld een andere meteo-site of -forum aan een Skywarn waarnemer-account te kunnen koppelen, waarbij er maar een van de twee "geheimen" hoeft te worden prijsgegeven, namelijk je spotter-Id.

 

Voor nu:

  • Je kan een gemakkelijker te onthouden PIN of wachtwoord invoeren door je spotter-profiel te wijzigen.
  • Het zal binnenkort ook mogelijk zijn - waar mogelijk - te melden met alleen je spotter-Id.
  • Je inloggegeven(s) vergeten? Klik hier.

« over het meldproces | « home | naar boven

© Skywarn Nederland - Met het oog op het weer sinds 2007